Wed. Sep 28th, 2022

Kent Wisti Familj /\ Svenske prästen, målaren, tecknaren, grafikern, skribenten och satirikern Kent Magnus Wisti (född Olausson den 8 november 1971 i lmhults församling i Kronobergs län) är verksam i Lund.

Konstnären Leif Olausson och Gunvor (som aldrig gifte sig) Wisti fick en son som hette Kent.Han växte upp i ett lmhultshem utanför kyrkan, men han hade alltid ett intresse för andliga ämnen.

Efter examen från gymnasiet gjorde han karriär som barnskötare och arbetade inom det området ett tag. Det var först då som han bestämde sig för att bedriva konstutbildning, skrev in först två år på KV konstskola .

i Göteborg och sedan ytterligare ett år på Forums kvällsskola i Malmö för att studera grafik.

Han började på seminariet i mitten av 1990-talet och vigdes till präst 2003 i Lund. Sedan dess har han tjänstgjort som präst i en mängd olika miljöer, inklusive ett universitet, ett sjukhus och en kyrka.

Wisti har tjänstgjort som stiftsadjunkt för mission i Lunds stift sedan 2017. Efter prästvigningen började han kombinera sina två karriärer inom konst och prästerskapet.

Hans satiriska illustrationer är hans varumärke; de har vanligtvis en stiliserad människofigur mot en ljusgul bakgrund och tillhörande text.

Svenska kyrkan erkände Kent Wisti som sin “Årets innovatör 2017”.

IM Award, som delas ut årligen sedan 2000, gick till Wist 2020 “har gjort betydande bidrag till humanitära ändamål och/eller förespråkat allmänhetens motstånd mot våld,

närvaron av förtryck, rasism eller orättvisa.” Wisti fick samma år TCOs kulturpris.

Vi gör ofta lätt åt religionen genom att citera från den här prästens satirer. Men Kent Wisti är inte en som diskuterar “de andra”, utan föredrar istället att uppehålla sig vid ämnet vår egen otillräcklighet och svaghet.

Du kan inte känna Smland, men ögonen är varma och blommorna är säkert instoppade i kragen på din pikétröja. Det är i alla fall på väg. Han är pastor så att säga.

Om några timmar kommer han att uppträda som en del av Lantzkampen i Stockholms Kulturhuset.

Han arbetar också som humorist, författare, bildkonstnär och präst. Efter det, tack. Förutsatt att han har sista ordet.

Allt han gör är relaterat eftersom han växte upp i lmhult, hemmet för Ikea och The Creeps, och hans mamma bor fortfarande där. De många processerna är beroende av varandra och kunde inte fungera självständigt.

På grund av detta tror jag att det sjunker ibland. För min del har satir aldrig varit vettigt för mig. Det är möjligt att jag kan få det gjort imorgon.

Kent Wisti är mycket medveten om den ökande publiken för sina satirtecknade serier och bitande kommentarer om sociala frågor och, ibland, trångsynthet.

Det kräver minimal ansträngning och rör sig snabbt. Det är som att umgås med en grupp kompisar över en kaffe.

Du är rolig och du har en förmåga för kvicka one-liners. Precis som alla andra gör. Men det gör jag i en färdig ritning.

Jag sprider det sedan till en stor publik via en befintlig onlinegemenskap. Jag förstår inte allt väsen, och jag ser inte relevansen. Men det ökar medvetenheten om det andra arbetet jag utför.

Det finns en lugnande och en frenesi energi i honom. När det gäller synlighet online,

den som är ansvarig för att lyfta honom till ledarna för tankeledare, besläktad med den bokstavliga definitionen av ordet “strålning”. En intern monolog som läcker ut, en dragkamp mellan motsatta krafter.

Du kommer att få höra mer information om den fronten mycket snart. En uppdatering är på sin plats. Kapellan vid Malmö högskola sedan oktober: Kent Wisti.

En arbetsdag han övergav för tre år sedan delvis på grund av sin bristande struktur och nu har återvänt till av samma skäl.

När allt kommer omkring behöver han sin självständighet för att göra det han tycker bäst om, som är att skjuta från höften. Sedan förra gången har tjänsten dessutom genomgått några mindre förändringar.

Komplexiteten i vardagens tillvaro är lätt att förbise. Det verkar som om Kent Wisti ständigt är i rampljuset.

En del har undrat hur jag håller ihop det hela. Helt enkelt för att jag är närvarande i så många miljöer antar folk att jag ständigt är på språng när jag i verkligheten inte är det. De senaste 12 månaderna har varit allt annat än lugna.

Han tycker att tidig satir vanligtvis var ganska förenklade och billiga skämt. En vanlig stereotyp i Sverige är att demokrater är knubbiga och naiva. Skämt, som han nu har en mycket negativ uppfattning om.

Ibland känns det som att hans teckningar stjäl showen från allt annat han jobbar med. Han har blivit frustrerad av det ibland.

Ändå är det inte bara teckningarna som får folk att prata; det är också det rakade huvudet, öronringen, sniffandet, de många tatueringarna och de rejäla, svarta skorna från ett visst välkänt rock’n’roll-doftande märke.

Jag är ständigt på kant med den porträtterade bilden i media. Det är en allvarlig utmaning. När du enbart fokuserar på dessa funktioner,

, då är det under människans värdighet. Det antas att det kommer att vara konstigt och ur

plats i en religiös miljö, men så är inte fallet.

Sanningen om kyrkan förvrängs av denna lögn. Kent Wisti säger, “Jag säger ofta att 95% av alla präster är som jag själv.”

Vissa av oss kanske inte har hål i öronen eller tatueringar, men vi delar alla en gemensam mänsklighet. Även i din prästerliga plikt tar du med dig din egen karaktär.

Efter ungefär tre eller fyra år tröttnade han på att låtsas vara präst. Han blev trött på den prästerliga roll han skapat åt sig själv.

Insikten om hans sanna identitet sjönk äntligen in. Det finns inte längre något krav på några kompletterande egenskaper. Han är stolt över att han är präst.

Kent Wisti, ursprungligen från Österbotten, är präst i Svenska kyrkan, författare och konstnär. För snart tio år sedan började han samarbeta med författaren Maria Küchen och curator Susanne Dahl i utställningen Kiss.

Kent Wisti Familj

Målet med Kiss är att använda High vision som en strategi för att presentera ett konsekvent alternativ till det sexualiserade och konsumentinriktade moderna där människor ses som varor.

Kent Wisti diskuterar High Shows kåthet, behovet av intimitet och de fattigas svåra situation.